Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, September 28, 2012

6 Negara Yang Tiada Cukai Pendapatan

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia semua...

Lama dah tak update, terasa ingin pula nak mengemaskini blog abah ni. Petang ni nampaknya PM kita bakal membentangkan Bajet 2013. Kita tunggu dan lihat je lah nanti.

Jom lah kita tengok negara dengan cukai pendapatan sifar...wahhhh...syok wooo..Kita kat Malaysia dekat-dekat bulan 4 tu kena siap-siap submit cukai taksiran. Lambat sikit memang kena denda punya.

Jom kita tengok negara dengan cukai pendapatan sifar.

a) Emiriah Arab Bersatu
Emiriah Arab Bersatu mempunyai salah satu daripada pendapatan per kapita tertinggi di dunia, $48,200 dan yang bestnya kerajaan mereka tidak mengenakan pendapatan peribadi atau cukai keuntungan modal kepada rakyatnya.


Rakyat UAE mesti membuat caruman bulanan sebanyak 5% daripada jumlah pendapatan mereka untuk keselamatan sosial. Majikan rakyat juga perlu membuat caruman bulanan sebanyak 12.5% daripada gaji asas pekerja untuk keselamatan dan pencen sosial.

b) Qatar
Menurut Forbes Qatar menjadi negara terkaya di dunia tahun ini dengan per kapita KDNK sebanyak lebih daripada $ 88,000.Ekonomi mereka adalah bergantung kepada kepada rizab gas asli.


Walaupun tiada pendapatan individu atau cukai keuntungan modal di Oman, rakyat mesti menyumbang 6.5% daripada levi negara mereka tiada cukai ke atas pendapatan peribadi, dividen, royalti, keuntungan, keuntungan modal dan harta. Bagaimanapun rkayat  Qatar perlu membayar 5 peratus daripada pendapatan mereka untuk faedah keselamatan sosial, manakala majikan menyumbang 10 peratus bagi dana itu.

c) Oman



Oman memperolehi majoriti hasil negara daripada minyak mentah. Walaupun tiada pendapatan individu atau cukai keuntungan modal di Oman, rakyat mesti menyumbang 6.5 % daripada gaji bulanan mereka untuk faedah keselamatan sosial. Manakal 3 %  dikenakan ke atas pembelian hartanah.

 
d) Kuwait
Kuwait merupakan pengeksport keenam terbesar minyak dunia dengan hasil minyak sebanyak $63.5 billion antara April dan November tahun lepas dan menyumbang 95 peratus kepada jumlah hasil kerajaan.

Walaupun tiada cukai pendapatan di negara ini, warga Kuwait perlu menyumbang 7.5 peratus daripada gaji mereka untuk faedah keselamatan sosial manakala majikan membuat sumbangan 11 peratus. 

e) Bahrain
Bahrain juga tidak mengenakan cukai pendapatan peribadi kepada rakyatnya dan Bahrain bergantung kepada output daripada medan minyak Abu Safa, yang dikongsi dengan Arab Saudi, kira-kira 70 peratus daripada hasil belanjawan.

Untuk faedah keselamatan sosial, rakyat menyumbang 7 peratus daripada jumlah pendapatan mereka kepada kerajaan, manakala expatriates membayar 1 peratus. Majikan juga perlu membuat sumbangan sebanyak 12 peratus daripada pendapatan warganegara untuk insurans sosial, dan membayar 3 peratus untuk pekerja expatriates.


f) Bermuda
Dianggap sebagai salah satu negara paling kaya di dunia, Bermuda juga mempunyai antara kos sara hidup tertinggi di dunia.

Namun pekerja perlu membayar $30.40 seminggu ke arah insurans keselamatan sosial, yang ditentukan oleh majikan.

g) Bahamas

Bahamas merupakan negara yang ekonominya bergantung kepada pelancongan dan offshore banking. Lebih kurang 70 peratus daripada pendapatan kerajaan datang daripada duti ke atas barangan yang diimport.
 

Walaupun terdapat tiada cukai pendapatan peribadi, pekerja perlu menyumbang 3.9 peratus daripada gaji mereka, sehingga maksimum $ 26,000 setahun, untuk keselamatan sosial yang dipanggil National Insurance. 
  
Manakala Majikan perlu menyumbang 5.9 peratus daripada gaji pekerja bagi Insurans Kebangsaan, manakala individu yang bekerja sendiri dikenakan bayaran 8.8 peratus

h) Cayman Islands

Juga dikenali sebagai pusat kewangan luar pesisir, Kepulauan Cayman adalah  kaya dengan sifar pendapatan peribadi dan cukai keuntungan modal dan tidak mempunyai caruman keselamatan sosial wajib.


Bagaimanapun majikan dikehendaki untuk menyediakan satu pelan pencen bagi semua pekerja, termasuk ekspatriat yang telah bekerja selama sembilan bulan berterusan di pulau-pulau tersebut.

Sumber : CNBC.COM
 

6 comments:

Terima kasih kerana sudi baca dan drop komen.
Jangan lupa like page fb abah khalisha

Busuk.org

GuaBlog

Apesal

 

abah khalisha Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates