Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, August 3, 2011

55 Kenangan Ramadhan dulu-dulu

Bak kata Tan Sri SM Salim

Dulu lain, sekarang dah lain,
Dulu bujang sekarang dah kawin..

Tulah dah kawin dah abah..ada satu bini dan satu anak dah pun..Apa pun semua kenangan lalu akan tersemat di dalam jiwa utk diimbau kembali di hari tua nanti..

Dah semakin tua ni, tiba-tiba teringat plak kembali sewaktu zaman kanak-kanak dulu bila tiba bulan berpuasa. Rasa rindu pun ada nak kembali zaman dulu..tapi itu memang mustahil.

Jom tengok apa aktiviti abah masa kecik-kecik dulu..mungkin ada persamaan dengan korang. Ini lebih kepada aktiviti budak-budak lelaki..yang pempuan main kawin-kawin kot..hehehe..takpun main masak-masak..hehehe..betul ke akak-akak pempuan?

1. Lepas je bersahur confirm sambung tidur balik..mana tahan mengantuk.
2. Balik dari sekolah rendah je, abah terus berendam ala-ala spa dalam besen besar kat bilik air..bagi sejuk badan..best wooo....mak selalu pesan jangan kentut dalam air..batal kang.hehehe..
3. Kalau mak tengah masak untuk juadah berbuka, abah mesti pergi kat kuali ambik bau lama-lama.
4. Marah dekat mak bila kasi jiran kuih muih atau lauk yang mak buat..bukan apa takut tak cukup kang..abah nak makan byk..tapi biasa tak abis juga.hehehe.
5. Ambik gelas paling besar sekali untuk isi air minuman..sirap bandung ka..cincau soya ka..fuhhhh..tamak betul.
6. Kumpul duit sekolah takpun pau duit dekat ayah seringgit dua untuk beli bunga api atau mercun.
7. Buat mercun sendiri yakni "mercun plug"..guna plug motor takpun plug kereta..baling tinggi-tinggi..dia bunyi meletup sampai kucing pun terberak. Takpun tebuk lubang sikit guna paku kat kayu dan letak belerang dan letak paku semula dan ketuk..tetap kuat..korang pernah main mercun macam ni?
8. Cari buluh dekat tepi sungai untuk buat pelita..pasang kat keliling rumah..ohh syahdunya..sekarang guna beli je semua..pelita buluh plastik pun ada jual.
9. Kalau cuti sekolah je confirm pegi mandi sungai berendam sampai kecut jari-jari.
10. Tak pernah-pernah pasang radio Malaysia Pahang, tiba-tiba pasang..kenapa? of course nak dengar azan..lain tempat lain waktunya.

Buluh macam ni orang tak buat pelita atau meriam buluh...wat rotan bontot boleh.

Meriam buluh abah tak main ye..takut sebab bunyi dia kuat sangat.hehehe..Seronok bila mengimbau kembali saat-saat dulu kala..Sekarang dah berbeza..mmmm..

Nak join GENG ABAH?

55 comments:

  1. mercun plug bahaya tu,kitaorang budak pmpuan tme dolu2 suka main masak2 ja

    ReplyDelete
  2. bahay mmg bahaya tp tk pernah dengar kes kenapa kepala lg..tp hari ni mercun bola lah..mercun macam-macam lagi tu yang jari putus..tangan putus.hehe

    ReplyDelete
  3. meriahnya pose abah dulu..huhuhu

    ReplyDelete
  4. yela, besh sgt masa kecik2 men mercun 1 famili, meriah sgt, lawan2 ngn jiran siapa punya mercun paling kuat bunyik...haha

    ReplyDelete
  5. Masa kanak-kanak dulu WuMing selalu bersama kawan-kawan main meriam buluh...
    Sampai Maghrib baru masing-masing bawa haluan.. Macam posa WuMing kan?

    ReplyDelete
  6. suka baca...sesekali teringat cerita2 zaman dahulu memang best!...hehe

    ReplyDelete
  7. kecik2 dulu mmg seronok puasa....nostalgia sgt :)

    ReplyDelete
  8. hehe, sy punyer gelas paling besar!! :P

    ReplyDelete
  9. best nya tingat zaman dolu2

    choki men bunga api je .

    hheehe

    :)

    ReplyDelete
  10. tebuk lubang sikit guna paku kat kayu dan letak belerang dan letak paku semula dan ketuk..tetap kuat..korang pernah main mercun macam ni


    stella dulu suka wat mcm nie :)

    ReplyDelete
  11. no. 2 memang selalu buat masa kecik2..hehehe

    ReplyDelete
  12. ms kecik2 mmg mengelat puasa kan...hehe

    ReplyDelete
  13. kenagan kena kejar dengan arwah abah sebab main mercun masih segar dalam ingatan...

    ReplyDelete
  14. alisya main bunga api je..takut nak main mercun.

    ReplyDelete
  15. zaman dulu, best2...
    skang ni...setakat main mercun je la yg paling gempak p0n.

    Kalau mandi sg, bebudak kg...
    Kalau duduk tempat yg xde sg, jgn harap la nak merasa bestnya berendam dlm air sejuk tu....

    Kalau ikutkan, zaman dulu lebih best...tapi, kenapa org suka pandang rendah dgn kehidupan di kg ek?
    Terlebih moden, sampai nak air cond je....huhu

    ReplyDelete
  16. hehe.lawak je mrh mak sbb bg juadah kt jiran sbb tkut mknn abes.kahkah.

    salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  17. bess kan zama budak2 dulu... ade yg sama tu... kita pon suka mandi sungai..kalau tengah hari sikit punye lama masuk bilik air...hehehe

    ReplyDelete
  18. hidup d kampung time kecik2 mmg best...
    sy dok bandar... xde merasa sgt mcm abah rase...
    tpi still ade kenangan pose time kecik dlu

    ReplyDelete
  19. zaman dulu dulu mmg best . semua bt sendiri . tapi sekarang suma benda bole dapat yg da siap .

    contohnye cam abah cakap la . pelita . kalau dulu dulu kte potng buluh , msukkan sumbu , letak minyak tanah sume sendiri . tapi skrg ni smpai lemah pown bole rebus dalam periuk jew . dulu dulu baka dalam buluh . tapi tu baru best kan . meriah sikit .

    :)

    ReplyDelete
  20. hehehe
    lepas sahur tu
    dr kecik sampai skrg
    still akan tido balik
    mengantok...huhu

    ReplyDelete
  21. paling bes.. bila dah sampai malam 7 likur. meriah. sekampung psg pelita.

    ReplyDelete
  22. memang la...zaman dulu mana ada fb,blog, myspace n lain2..ahhaha

    budak2 sekarang ni main mercun dalam fb ja..hahahahha~

    ReplyDelete
  23. yer..mmg sronok bila ingt balik kenangan zmn pose dulu2..syahdu habeess...

    ReplyDelete
  24. penah men mercun tu.. panggil meriam tin karbait.. bunyi kuat tuuu..hehe

    sekarang dah besar2 lepas geram bakar mercun ketupat baling dalam tong... lagi kuat...hehehe...

    ReplyDelete
  25. Skrg ni pon KD kecik lagi, maseh buat benda2 ni smua.hehehe

    ReplyDelete
  26. kenangan puasa zmn kanak2 merupakan memori yg paling indah....kalau diingatkan...mesti senyum sorang2....

    ReplyDelete
  27. hahaha...mercun plak..dah lama tak main..ada lagi ke sekarang nie?

    selamat berpuasa ;)

    ReplyDelete
  28. no 9 hampir sama sebab kena mintak izin dulu, kalu tak dapat pakat berjurai air mata...

    ReplyDelete
  29. ahaha...no 10 style, bkak radio negeri semata2 nk dgr azan...same goes here...;)

    ReplyDelete
  30. teringat masa kecik2 dulu kan :)

    ReplyDelete
  31. wah..

    masa abah dulu kecik2 da de soya cincau?

    posa masa kecik2 mmg lembik..

    mak suka..sbb tak payah jerit petang2 suh balik umah..

    belom kul7 masing2 da tggu kt meja makan..

    ReplyDelete
  32. buat mercun sendiri tu yg besh! haha

    ReplyDelete
  33. dni penah main skali ja bunga api pastu takut hehe

    ReplyDelete
  34. salam..

    kenngan dulu2 bila diingat mesti best....

    ReplyDelete
  35. no 7..no 8 dan no 9 saja yg tak sama...lain semua nya sama dgn kpah...

    ReplyDelete
  36. mesti buat blog ni nanti nak bagi anak baca kan.. hehehe..

    apa yang abah buat dulu pun saya pernah gak buat masa kecik2 dulu.. hehehe...

    ReplyDelete
  37. sepupu saya main mercun plug hancur ibu jari..nak potong je kena rm500..nasib baik bapak dia org kaya..hehehe..

    ReplyDelete
  38. saya xde pun merasai benda2 ni semuaa. -.-' mungkin kalau puasa kat kampung seronok lagi kot..

    ReplyDelete
  39. Nakal rupanya Abah KHalisa ni masa budak2 dulu, ya? :)

    ReplyDelete
  40. betullah abah, suasana sekarang tak macam dulu, terasa sangat kemeriahan malam tujuh likur dan malam raya, tapi sekarang...hambar je, budak2 tak main macam kita dulu,

    lagi pun budak2 lelaki ngan [erempuan sekarang tak boleh lebih kurang main sama2, kut jadi lain pulak, kita dulu tak apa, seronok lagi kan? rindu zaman kecik kecik

    ReplyDelete
  41. : : suke yg ketujuh tuh ' tang mercun plug ' ahah . . mmg best main mercun plug , tp yg x best bile meletup nanti dy tercampak jauh entah kemane mane je . . x bole lupe bile mercun plug member terkene kt atas kepale nie ' melalak kt situh jugak kott :D

    ReplyDelete
  42. salam abah khalisha.ramadhan kareem.

    waktu kecik2 dulu, saya nakal jugak. tak tahan sgt dahaga pergi hirup air paip. hadoiii

    saya puan punya blog contengan seni. terima kasih ya singgah :)

    ReplyDelete
  43. hehe..samer gak camtu...mercun plug?...itu ke namanyer...dulu memang berani ketuk mercun camtu...;)

    ReplyDelete
  44. hehhehe.. syiela blk dari sekolah je buka peti sbb nak kasi bdn sejuk :)... main bunga api je

    ReplyDelete
  45. bro, main mercun plug laa best kan..? hahahaha... modal tak banyak pun... sama laa kita punya story... lebih kurang jek perangai... huhuhu..

    ReplyDelete
  46. dgr pasal mercun, tetibe tringat mase zaman2 maen mercun kecik2 dlu..

    http://schafiqthinking.blogspot.com/2011/08/anak-polis-dan-mercun-free.html

    ReplyDelete
  47. kenangan!siyes rindu zaman dulu2 ;)

    ReplyDelete
  48. hahaha btul3.. lawak hahaha. saye paling tak bleh lupe kenangan sy n adik saya :

    sape tak mengaku ibu bagi 5 ringgit ;P

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca dan drop komen.
Jangan lupa like page fb abah khalisha

Busuk.org

GuaBlog

Apesal

 

abah khalisha Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates