Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, December 19, 2012

5 Lebih Sejuta Dalam Senarai Menunggu Tunai Haji


KUALA LUMPUR - Seramai 1,039,691 orang berada dalam senarai menunggu untuk menunaikan haji sehingga 30 Nov lepas, persidangan Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata pemilihan bakal haji setiap tahun adalah berdasarkan proses pendaftaran mengikut tarikh dan masa daftar haji.

BACA: Motor Vespa Panjang

"Sistem ini dinamakan sistem pendaftaran terbuka di mana pendeposit Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) yang memenuhi syarat pendaftaran akan diterima pendaftarannya. Dalam erti kata mudah, pendaftaran dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan," katanya menjawab soalan Senator Muhamad Yusof Husin.

Mashitah berkata bilangan jemaah haji Malaysia setiap tahun bagi tahun 2008 hingga 2010 ialah 26,000 orang dan 27,900 orang bagi tahun 2011 serta 2012.

Memandangkan jumlah pendaftaran jemaah haji semakin meningkat, beberapa syarat tambahan diperkenalkan Tabung Haji sebagai membuka lebih banyak peluang mengerjakan ibadah haji setiap tahun, katanya.

Mashitah berkata antara syarat tambahan yang diperkenalkan ialah tidak membenarkan jemaah yang sama mendaftar dalam tempoh lima tahun selepas mengerjakan haji dan keutamaan diberikan kepada jemaah berumur lebih 75 tahun jika terdapat kekosongan.

Selain itu, Tabung Haji tidak memilih jemaah kanak-kanak bawah 15 tahun kecuali keadaan terpaksa untuk dipertimbangkan, katanya.

BACA: Dua Kesan Bahaya Demam

Beliau berkata jemaah haji kini masih bergantung kepada kuota 0.1 peratus daripada jumlah penduduk dan kerajaan akan terus berusaha mendapatkan kuota tambahan dengan mengemukakan permohonan ke peringkat tertinggi kerajaan Arab Saudi.

"Kerajaan juga mengambil maklum projek pembangunan besar-besaran yang sedang dijalankan yang mengakibatkan tempat penginapan jemaah haji di Mekah dan Madinah terhad," katanya.- Bernama

Komen AK:
Ini yang belum mendaftar kalau pergi mendaftar agak-agaknya umur berapalah baru dapat pergi menunaikan haji ye.

sumber: Sinar Harian

5 comments:

  1. uhuhuu..xtau la kita ni senarai yg ke berapa juta..yg menunggu pon dah sejuta..apetah lg yg lom dlm senarai menunggu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah tau tkpe..klu byk duit leh jg pegi sendirikan

      Delete

Terima kasih kerana sudi baca dan drop komen.
Jangan lupa like page fb abah khalisha

Busuk.org

GuaBlog

Apesal

 

abah khalisha Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates