Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, November 3, 2011

31 Bodoh betul! Buanglah di tempat yang betul!

Tahukah anda dalam tempoh setahun, sebanyak 1.8 juta tan sampah dibuang oleh rakyat Malaysia. Itu baru Malaysia, kalau satu dunia? Memang tak dapat abah bayangkan. 


Tapi abah bukan nak bercerita mengenai lambakan sampah tetapi lebih kepada sikap masyarakat yang suka membuang sampah sewenang-wenangnya.


Nak contoh? Lihat gambar dibawah.




Gambar ni abah tangkap masa abah ke Melaka pada bulan Oktober yang lalu iaitu di Dataran Pahlawan, Melaka Megamall. 


Bang oi..dah lepas hisap rokok dan minum tu pandai-pandailah buang kotak dalam tong sampah! Itu pun tak reti ke? Bukannya di sekolah tidak di ajar dulu-dulu.


Cikgu : Anak murid, kita akan buang sampah di dalam ________?
Murid-Murid : Tong sampah cikgu!
Cikgu : Pandainya...


Dulu sekolah je pandai, dah besar bodoh!


Suka sangat buang sampah merata-rata. Hari minggu baru ni abah ada bawak Nur Iman Khalisha dan wife ke Taman Tasik Perdana, abah perhatikan sorang kanak-kanak ni membuang sampah di taman permainan sambil diperhatikan oleh ibu bapanya.


Ibu bapa sewajarnya menunjukkan contoh yang baik, tegur anak jika mereka suka membuang sampah merata-rata. Siapa lagi nak jaga kebersihan kalau bukan kita semua.


Ikutkan hati nak je sound, abah memang pantang kalau orang suka buang sampah merata-rata ni. Bukan sahaja mengotorkan pemandangan malah menyusahkan orang ramai.


Kalau dalam kereta, abah rela kotorkan dan penuhkan kereta dengan plastik atau kertas-kertas daripada dibuang dari tingkap kenderaan. Nanti stop kat mana-mana stesen minyak atau sampai rumah buang di tempat yang sepatutnya. Ini tidak ramai yang pakai campak macam tu je daripada tingkap kenderaan.


Orang kata melentuh buluh biar dari rebungnya, tapi kalau mak bapak sendiri yang suka buang sampah merata-rata, sendiri fikirlah!

31 comments:

  1. ayu pun selalu perhatikan..
    kereta yang besor2. buang sampah melalui tingkap kereta..
    teruknya perangai depa.......

    jaga dan cintailah negara kita.. kannn

    ReplyDelete
  2. aah betol tu abah.. mase sekolah kemain pandai je jawab buang kat mane.. dah besar nih smue xde tangan dah..hishhh~~



    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  3. renjer pun xsuke tgok sampah! geram btul bile tgok berlonggok sampah yg dibuang ditempat yg xsepatutnya..

    satu lagi kat mesin ATM tu..resit yg kecik tu pun dibuang xmasuk ke tong yg disediakan..ataupun sesaje je nk bg orang tgok balance duit diorang hihi...

    ReplyDelete
  4. cheqna memang sangat pantang kalau orang buang sampah melalui kereta ni..memang cheqna akan hon r...take over kete tu dan membebel sambil angkat tangan *menunjukkan..apelah..tak sekolah punya orang*

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum abah..,

    memang gi mana-mana pun sampah bersepah dan yg tukang buat tak tau nak buang ditempat yg sepatutnya....yg lagi teruk kat tempat larang buang sampah denda RM1000 pun diaorg buang ...dan lagi 27X lagilah teruknya kat ctu juga dibuang bukan sampah ("Bayi")...Istifar 27X...

    ReplyDelete
  6. kalo minda tumpul takde sensitiviti susah la.. tu yg jadi macam tu...

    ReplyDelete
  7. sy cukup x suka tgk org buang sampah merata2.. ada pulak yg siap ajar anak ' alah campak jek sampah tu kat situ'... tp pandai lak bila pergi satu2 tempat yg kotor pandai lak komplen...

    ReplyDelete
  8. perkara ni mmg patut diamalkan semasa kecil lg,
    amalan buang sampah merata2 ni boleh mendatangkan bahaya juga terutamanya nyamuk aedes..
    harap diorg sedar..

    ReplyDelete
  9. ermm..ssh nak didik..org kata nak didik dari kecil..tapi dah beso..ssh pulak nak didik..sama2 lah kita jadi org yg bertanggungjawab..jeles tgk negara yg bersih :P

    ReplyDelete
  10. ini abah manyaj garang wooohhh..!!tapi bagus kalau semua org PK mcm ni :)

    ReplyDelete
  11. kalau bab sampah tabik pada suami aina. makan burger kat kedai dia bagun dan buang pembalut dalam tong sampah padahal boleh je tinggalkan kat situ nanti budak kedai kemas meja dia buangkanlah.

    salam ukhwah.

    ReplyDelete
  12. kat kawasan umah saya ni ada sigiler yang buang sampah depan umah orang..lagi la menyakitkan hati..nak marah kang bermasam muka pulak..

    ReplyDelete
  13. Sbr En.Abah! Apa ley bt. Kita mmg belajar kat sekolah tp amalan tu kita tak praktikkan. Maka, jadilah kita manusia yg tak ada sivik dan pentingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  14. memang bahalul org yg suka buang sampah merata2 ni...

    kalo jumpa rasa nak lempang sampai pengsan!

    ReplyDelete
  15. betul3x... apa punya orang tinggalkan sampah merata2x.....

    ReplyDelete
  16. itu la..bila kita kata bodo...marah !

    ReplyDelete
  17. alamak..buat malu org Melaka je...

    akak sendiri kalau anak2 buang smpah merata akak suruh kutip semula..kalau tk jumpa tong sampah pegang dulu sampai jumpa..

    ReplyDelete
  18. kite pon camtu..dalam keta takpe..dah naik rumah hangkut la bawak naik sekali sampah tu... kalau cikasben lak terbalik... nak buang sampah pon susah ke kata nye...bukak tingkap..campak jer terus

    ReplyDelete
  19. byk yg mcm ni..takder kesedaran sivik letew..huhu

    ReplyDelete
  20. abah leh sound tpi uat cara perli...

    konon2 nye ckp dgn khalisah lah...
    "org pandai akan baung samaph kat tong" ckp kuat kuat tau!

    bio mak pak dia terasa sket...hehehe

    ReplyDelete
  21. tu pasal suke simpan plastik untuk kumpul sampah dalam kete..

    ReplyDelete
  22. betul abah..selagi minda kita masih ditahap kelas ketiga.. selagi tu lah negara tak boleh jadi negara kelas pertama..

    ReplyDelete
  23. org kita,rkyt msia mmg mcm tu la perangai,,konon kate 1 je smph,tp kalau da sejuta pikir mcm tu..hidup dlm smph la kita nnt

    ReplyDelete
  24. malas nak g cari tong sampah lettew

    ReplyDelete
  25. ah mmg sakit hati bila tengok benda2 macam ni.. blj je kot buang dalam tong sampah, jgn buang macam tu je.. tak patut

    ReplyDelete
  26. ini memang masalah orang malaya!

    ReplyDelete
  27. bengang kan abah bila tgok org spesis camnih. rasa nk suruh je dia jadi cleaner sekali. baru tahu camner susahnye. ish. betol lah susah nak ajar org xde sivik nie...

    ReplyDelete
  28. hmm botol arak tuh yang tak leh blah.

    ReplyDelete
  29. bila mende dah jadi habit...gitu la...orang dewasa yg sepatutnya jadi pembimbing kepada golongan muda pun wat mende sama...

    ReplyDelete
  30. ini talak bagus punya pelangai...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca dan drop komen.
Jangan lupa like page fb abah khalisha

Busuk.org

GuaBlog

Apesal

 

abah khalisha Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates