Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, September 21, 2011

27 Aktiviti hujung minggu budak kampung

Seronok pulak tiba-tiba teringat masa zaman kanak-kanak dulu. Banyak betul aktiviti yang dilakukan bila tiba hari Sabtu, Ahad mahu pun cuti sekolah atau pun selepas pulang sekolah. 

Mungkin ada aktiviti abah ni ada persamaan dengan aktiviti pembaca.

1. Pergi memancing di sungai. Puas memancing apalagi terjun sungai lah mandi manda.
2. Main layang-layang. Kat sekolah ada belajar cara buat layang-layang so kat rumah buat lagi besar punya. 
3. Main tuju guli. Orang pempuan pun ada juga ni. Siap ada kumpulan lagi. Macam kongsi gelap.
4. Main galah panjang. Guna batu yang ada colour sikit buat garisan dekat atas jalan tar.
5. Main bola rondes. Tak cukup geng ambik je budak-budak kecik.
6. Main bola sepak/ takraw/ badminton. Budak lelaki memang tak lari daripada mainan ni. Habis pasu jiran-jiran pecah.
7. Main lompat getah. Ingat orang lelaki tak pandai ke lompat getah?
8. Main basikal ronda satu kampung..sekarang basikal Fixie
9. Main batu seremban. Lelaki pun main juga ni ok
10. Main congkak. Bukan susah korek lubang bawah rumah tanah pastu letak guli. Amacam kreatif tak?
11. Main kawin-kawin.Ahahha..ni best juga. Ada yang jadi bapa, mak dan anak-anak.
12. Anak patung abah tak main ok!

Apa lagi mainan masa kecik yang korang main yang tak sama dengan abah? Abah pun lupa dah.

27 comments:

  1. ada2,main guli,mancing,main congkak,batu seremban,satu g panjat2 pokok

    ReplyDelete
  2. banyak yang same.. sy suke kawn dgn budak2 lelaki dlu masa kecik2

    ReplyDelete
  3. oh satu lagi..konda kondi..kat kampung saya panggil congkak ayam.. hehe..

    ReplyDelete
  4. A'ah konda kondi..main kat pasir..letak kayu pastu cungkil

    ReplyDelete
  5. hahhaaa..banyak persamaan dengan dkna...tapi yang paling dkna suka main lompat getah :)

    ReplyDelete
  6. congkak saya dulu tak pakai guli..kami pakai bijik getah..:/

    ReplyDelete
  7. teringat dulu kecik2 , suka main kejar kejar :D

    ReplyDelete
  8. sllu p terjun sg dlu2 dgn membe2..ahaha..skali kene mrh dgn bapakkk daaaa :(

    ReplyDelete
  9. rindu gile nak main lompat2 getah tu.. kalau main jugak sekarang ni kompem orang dok gelak guling2.. hehe

    ReplyDelete
  10. aduhhh rindu gila nak main mcm ni.. rindu zaman kanak kanak ni. huhuhu

    ReplyDelete
  11. Berbezanya aktiviti kanak kanak dulu di bandingkan dengan kanak kanak sekarang...

    ReplyDelete
  12. wah!!
    semua permainan abah time kecil2 ayu pun join sekali..
    hehehhehehe
    orang kampung, orang felda.. tak join mmg tak sah..
    lagi2 main kawin2.. hahahha

    ReplyDelete
  13. best kan jd budak kampung..hehe..sy pun tak maen anak patung..

    ReplyDelete
  14. Main menyorok-menyorok, then main polis sentri..bez.. hehe

    Apa pun mainan kanak-kanak zaman dulu sgt menyeronokkan compare dgn kanak2 sekarang yg kurang aktif, asyk ngadap pc je main game. ^_^

    ReplyDelete
  15. konda kondi best! well kanak2 zaman skrg dah tak kenal permainan ni semua.. yela nak main kat manakan kalau dah duduk rumah bertingkat2.. mana nak korek lubang buat main konda kondi? mana nak cari padang luas manin rondes? main baling selipar, main galah panjang tu..

    ReplyDelete
  16. kenangan mengusik jiwa tu abah..xtvt kita dulu leh kurang sama la

    ReplyDelete
  17. lama dah tak mancing oi... perghhh

    ReplyDelete
  18. hahaha
    beshnya bila imbau kenangan dulu2 ni..

    ReplyDelete
  19. indupulak terkenangkan zaman knk2 dulu kan...hii

    ReplyDelete
  20. kecik2 dulu rumah depan sungai ja
    selalu main2 tangkap ikan
    guna penapis emak...best!

    ReplyDelete
  21. nie memg aktvt kmpg abis nie
    syookkknye
    :D

    ReplyDelete
  22. aktvt no satu tu same ^_^ tgu joran melentik hihi....

    ReplyDelete
  23. TERINGIN NAK PANJAT POKOK CAM KECIK2 DULU!

    ReplyDelete
  24. Salam Bro...
    semua diatas pernah dimainkan kecuali anak patung...
    Tambahan, gasing yg buat sendiri dari pokok jambu( herot penyot), main jengket2(lukis kotak2 atas tanah berbentuk kapal terbang, pastu baling buah dan jengket ), tuju kasut ( 3 kasut didirikan dan dibaling pastu didirikan balik- 2 kumpulan ), polis sentry- ni masa bulan puasa masa bapak2 sembahyang terawih...

    ReplyDelete
  25. Lagi satu main tembak2-ada dua kategori, 1)guna straw masukkan buah kecik( tak ingat nama dia ) pastu hembus macam sumpit.
    2) senapang yg dibuat dari papan dan letak getah di atas tuk tembak guna kertas

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca dan drop komen.
Jangan lupa like page fb abah khalisha

Busuk.org

GuaBlog

Apesal

 

abah khalisha Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates